Jak zadbać o odporność?

A
A

Jak zadbać o naszą odporność?

Ważne jest, aby odporność zacząć już budować  latem, a nie na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sezonu grypowego. Złe nawyki, które będą nam towarzyszyć przez całe lato odbiją się na naszym samopoczuciu i odporności w okresie jesienno-zimowym.

Sposobów na zadbanie o odporność jest dużo. Najważniejsze z nich są oczywiste i dotyczą głównych aspektów dbania o odporność: odpowiednia dieta, wysypianie się, umiarkowana aktywność na świeżym powietrzu, regularność posiłków, prawidłowe oddychanie.

Odpowiednia dieta

Zacznijmy od odżywiania dostosowanego do pór roku. Latem korzystajmy z bogactwa świeżych warzyw i owoców. Wraz z nadejściem chłodniejszych dni dostosujmy nasze menu do zmieniających się warunków pogodowych za oknem. Ograniczmy  wychładzające pokarmy, w tym nabiał, sałatki czy banany, wprowadzając więcej ciepłego pożywienia. Idealne będą ciepłe śniadania, pożywne, gęste zupy, kasze czy gotowane/pieczone warzywa. Takie odżywianie zapewni nam silny ogień trawienny, którego jakość i siła ma wpływ na cały organizm. Unikaj produktów prozapalnych – cukru, nabiału, przetworzonej żywności, a także ogranicz używki.

W dbaniu o odporność świetnie sprawdzają się przyprawy znane w ajurwedzie od tysięcy lat, które co raz częściej goszczą w europejskiej kuchni. Jesienią i zimą najlepiej sięgnąć po cynamon, pieprz czarny, kardamon, goździki, gałkę muszkatołową, imbir, kurkumę – rozgrzewające, wzmacniające i pomagające w trawieniu. Pokochaj szczególnie imbir. Ma on działanie przeciwzapalne, antybakteryjne i antywirusowe.

Nie zapomnij o naturalnych antybiotykach takich jak  czosnek, cebula czy propolis.

W zapobieganiu przeziębieniom sprawdzą się znane i niezastąpione dary natury, których jest całe mnóstwo, między innymi takie jak tymianek, echinacea, acerola, dzika róża czy sok z czarnego bzu.

Poradź sobie ze stresem

Bruce Lipton, naukowiec, autor książki „Biologia przekonań” mówi, że wspólną cechą wszystkich chorób jest  stres, który odpowiada  aż za 90 % naszych schorzeń.

Stres to naturalna reakcja organizmu na stresor, czyli zdarzenie bądź rzecz powodujące stres. Wytrącają one organizm ze stanu równowagi i są odczytywane jako zagrożenie. Kiedy jesteśmy w stresie, a poziom hormonów stresu (np. kortyzolu) wzrasta, nasz system immunologiczny zamyka się i energia naszego ciała skupia się na odcięciu się od stresora. Hormony stresu skutecznie osłabiają naszą odporność. Zadbaj więc o swój wewnętrzny spokój i poszukaj najlepszego dla ciebie sposobu na wyciszenie i odpuszczenie codziennych trosk. Pozwoli to zminimalizować negatywny wpływ stresu na twoje zdrowie. Wykorzystaj znane techniki takie jak medytacja, mindfulness, EFT czy joga. Niezastąpionym sposobem na ukojenie nerwów jest  kontakt z przyrodą.

Nie bagatelizuj roli snu i czasu na relaks

Aby pozostać w dobrym samopoczuciu zapewnij sobie odpoczynek, relaks i dobry sen. Ważne, aby długość snu wynosiła 7-9 godzin. Nie bez znaczenia jest pora kładzenia się do łózka, idealna pora to około godziny 22.00- 22:30.

Poruszaj się

Równie ważna jest systematyczna aktywność fizyczna, minimum 3 do 5 razy w tygodniu. Dla właściwego działania układu immunologicznego zaleca się by ćwiczenia były umiarkowane i regularne. Intensywne treningi nie są wskazane w tym przypadku.

Suplementacja

Wielu terapeutów dla wzmocnienia odporności poleca suplementację witaminą C (bardzo silny antyoksydant), D3 oraz cynkiem. Zwróć uwagę na ich jakość i skład.

Możesz Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Main Menu x
X